Muziek is eeuwig, schenkt rust en vreugde

zondag 19 Oktober

Een recensie van Jeanette Vergouwen-de Caluwe

Heeft de klassieke muziekliefhebber wel eens stil gestaan bij de impact van het live bijwonen van een concert, vroeg ik me af na de toegift ‘Cum dederit’ (uit Nisi Dominus) van Vivaldi. Het Festival Oude Muziek (Utrecht) verzorgt nu Tournees door heel Nederland. Zo krijgen organisaties in kleinere steden en afgelegen gebieden de kans om recitals van hoge kwaliteit mee te maken. Het concert PRJCT is zo’n uitvoering. Maarten Engeltjes (contratenor) en zes instrumentalisten verzorgden het recital ‘Barokke Bravoure’ met werken van Antonio Vivaldi en Johann Adolf Hasse.

Maar het denderend effect van de loepzuiver gezongen toegift zal ik niet snel vergeten. Hier zat geen spat bravoure in, het was een ongekend pareltje dat ervoor zorgde dat de toehoorders puur in vervoering raakten. Zo slank van toon, hemels van zachtheid en intentie, door Engeltjes puur, ontroerend en magistraal vertolkt.  

De zin Cum dedirit dilectis suis somnum (Want hij verleent rust aan degenen die hij liefheeft) ervoer ik als de kracht van de muziek op de mens. Muziek heeft een heilzame invloed op de individu, maar de kunsten en de muziek worden door de Nederlandse politiek met een overvloedige aandacht voor de economie keer op keer bedreigd.

Met het Motet Fillae maestae Jerusalem begon het gevarieerde concert. Een werk waarin de zanger kan tonen dat hij beschikt over een goede techniek in zowel de meer recietachtige delen als de aria waarin er een beroep wordt gedaan op zijn virtuositeit.

In het begin was de balans tussen de Basso Continuo instrumenten: orgel/Edoardo Valorz, contrabas/Jesse Feces en cello/Antonio Pellegrino en de melodie-instrumenten: viool/Tomoe Badiarov, viool/Alexander Tumel en altviool/Francesco Bergamini niet helemaal in orde. Vooral de orgelklank was te luid.

In het Stabat Mater van Vivaldi werd de balans iets beter. Wie kent niet de versie van dit werk van Pergolesi waar in de 20 versetten (drieregelige verzen) een afwisseling is van snelle en langzame delen. Bij Vivaldi, die slechts 10 verzen gebruikte, straalt het werk sereniteit uit en het geheel klinkt minder smartelijk. Bij Vivaldi is er vooral aandacht voor de bewonderenswaardige rustige aanvaarding van Maria. De muziek klinkt ingetogen en dat komt extra goed uit door de langzame tempi. Het Amen is een sneller, virtuoos en contrasterend slot.   

De Sonate voor viool in c in 4 delen van Vivaldi werd knap gespeeld door Tomoe Badiarov. Zij bracht de langzame delen zeer genuanceerd en blonk uit in de snelle delen. Het was een mooi interludium tussen de vocale composities. De interpretatie en de vele goed gekozen versieringen waren een bewijs van de zowel de grootheid van Vivaldi als de virtuositeit van de interpreet.

Het Salve Regina van Hasse, een componist die meer in de stijl schreef als de zonen van Bach, is een blij en optimistisch werkje. De vele omspelingen van tonen klonken vol vreugde. In de tekst blijft de hoop op een kleurrijke toekomst aanwezig. De muziek werd liefdevol, zacht en mooi vertolkt. 

De cultuur in Nederland mag nooit verloren gaan. Kiezen is een recht en een plicht. Laten we met zijn allen kiezen voor de klassieke muziek.


Terug naar overzicht

nieuwsbrief - Aanmelden

Wilt u ook onze nieuwsbrief ontvangen? Meld u dan nu aan!