Twintigste Eeuw, van Oost naar West, Vice Versa

zondag 26 Juni

Van Polen via Praag naar Amerika en terug naar Rusland, zo gaat de muzikale reis die vanavond te horen is.
De Poolse Lutoslavski die zijn Bukoliki in 1952 schreef voor piano solo met volksmelodieën en ritmes in een stijl die nog toegestaan was door het Stalinistische bewind. In de jaren daarna kregen kunstenaars in Polen meer creatieve vrijheid en werkte Lutoslavski met aleatorische en seriële compositietechnieken en kon hij eindelijk vrij zijn en zijn eigen compositiestijl ontwikkelen. Hij dirigeerde en gaf colleges in Europa en de VS, ontving vele prijzen en was bestuurslid van de International Society for New Music. Zijn laatste grote werk schreef hij in 1993,de vierde symfonie, die onder zijn directie de premiere beleefde in Los Angeles.

Van Warschau reizen we naar Praag waar Bohuslav Martinù in 1890 geboren werd, viool en compositie lessen ontving en speelde in het Tsjechisch Philharmonisch Orkest . In 1923 vertrok hij naar Parijs, waar hij lessen nam van A.Roussel, en beïnvloed werd door de muziek van Debussy, Stravinsky en de Groupe des Six. Vanaf 1940 verbleef hij in de VS, waar hij in Tanglewood (New England) het trio voor piano, fluit en cello schreef. Na de oorlog keerde hij terug naar Frankrijk,en werd door vriend en dirigent Paul Sacher onthaald in Zwitserland waar hij tot het einde van zijn leven woonde.
De composities van B.Martinu worden gekenmerkt door het gebruik van ritmische patronen en melodieën uit de volksmuziek.

De Amerikaan Philip Glass, geboren in 1937 in Baltimore, studeerde bij Darius Milhaud en in Europa bij Nadia Boulanger. Zijn samenwerking met deze en vele andere kunstenaars-zoals Ravi Shankar, de virtuoze sitar speler en David Bowie heeft geleid tot inspiratie voor composities voor opera, filmmuziek, symfonieën en kamermuziek.Toen hij zich in 1967 vestigde in New York richtte hij het Philip Glass Ensemble op bestaande uit 7 musici spelend op  keyboards,houten blaasinstrumenten als saxofoon,gecombineerd met het gebruik van amplifiers en elektronica. Veel van het vroege werk is gebaseerd op uitgebreide herhaling van korte melodische fragmenten die de luisteraar leiden door zijn klankuniversum. De term "Minimalism" gebruikte Glass liever niet, hij sprak zelf van "music wit repetitive structures" .
" Chaotic Harmony " schreef Glass in 2006 voor  de korte film van Sat Chuen Hon. De compositie is oorspronkelijk voor stem en cello, hier te horen in een arrangement voor fluit en cello.
De film is een visuele Sjamaanse reis naar de oorsprong van taiji quan en qigong tussen hemel en aarde, langs heilige rivieren en door de schemertijd van New York's straten en subway's.

Tot slot voert onze reis naar Rusland  waar Dmitri Shostakovich in 1906 geboren werd in St.Petersburg. De virtuoze pianist en componist was docent aan de conservatoria van Leningrad en Moskou.  Het pianokwintet in g kleine terts schreef hij in de zomer van 1940 voor het "Beethovenkwartet ",  waar hij nauw mee samenwerkte en aan wie hij ook de meeste van zijn 15 strijkkwartetten opdroeg. De première van het kwintet vond plaats in Moskou met Sjostakovich aan de piano en werd  lovend ontvangen. Een waardig slot van de muzikale reis.

 


Witold Lutoslawski  1913-1994
Bukoliki voor altviool en cello-gecomponeerd in 1952
1 Allegro vivace
2 Allegretto sostenuto
3 Allegro molto
4 Andantino
5  Allegro marciale


Bohuslav Martinù 1890-1959
Trio voor fluit, cello en piano, H 300-1944
1 Poco allegretto
2 Adagio
3 Andante -allegretto scherzando


Philip Glass 1937
Chaotic Harmony voor fluit en cello-2006


Pauze


Dmitri Shostakovitch 1906-1975
Pianokwintet in g kleine terts, opus 57 -1940
1 Prelude: lento
2 Fuga ; adagio
3 Scherzo: allegretto
4 Intermezzo : lento
5 Finale : allegretto

 

Musici
Massimo Mercelli: fluit
Ksenia Dubrovskaya / Theodora Geraets: viool
Esther Apituley: altviool
Ramon Jaffé / Hayk Suskiasyan: cello
Victoria Litsoukova: piano


Terug naar overzicht

nieuwsbrief - Aanmelden

Wilt u ook onze nieuwsbrief ontvangen? Meld u dan nu aan!